A következő összeállításban feltalálók, illetve vállalkozók sorsait ismerhetjük meg, akik saját találmányuk megvalósításába haltak bele.
Alexander Bogdanov
A vértranszfúzió úttörője, a szovjet-orosz Alekszandr Bogdanov tanár, közgazdász, bolsevik és orvos is volt egy személyben. Az örök fiatalság titkát tanulmányozta, amikor 11 vérátömlesztésen már túlesett. A tizenkettedik vérátömlesztésbe halt bele, miután olyan vért kapott, amely fertőzött volt vagy nem a megfelelő vércsoportba tartozott.
Francis Edgar Stanley
Francis Edgar Stanley (1849-1918) ikertestvérével együtt kifejlesztették ki a Stanley gőzhajtású autót. Francis 1918-ban ezt az autót vezetve vesztette életét, amikor egy farakásnak rohant a gőz meghajtású autójával.
Franz Reichelt
Franz Reichelt (1879 – Párizs, 1912. február 4.) osztrák származású, Franciaországban élő szabómester volt, aki egy olyan ejtőernyő kifejlesztésén dolgozott szabadidejében, amely megmentheti a bajba került pilótákat. Szerkezete leginkább egy nagy – zsinórokkal, gumival, rudakkal összeerősített – kabátra emlékeztetett, amely a tervek szerint a levegőben szétterül és viselője leereszkedhet vele a földre. Számos kísérletet hajtott végre szerkezetével bábukkal, azonban azok túlnyomó többsége sikertelen volt.
Reichelt engedélyt kért arra, hogy szerkezetét egy bábura erősítve kipróbálhassa az Eiffel-toronyról. A jóváhagyás birtokában 1912. február 4-én megjelent az építménynél, majd közölte, hogy ő maga ugrik le. A feltaláló egy rövid ideig hezitált a vaskorláton állva, majd az összecsődült újságírók és érdeklődők előtt levetette magát a mintegy 60 méteres magasságból. Az ernyő nem terült szét, így Reichelt a földnek csapódott és azonnal meghalt. Halálos kísérlete után a Repülő Szabó néven is emlegették.
Harry K. Daghlian Jr. és Louis Slotin
Harry K. Daghlian Jr. és Louis Slotin az atombomba kifejlesztésén dolgozott a II. világháború alatt és után, de egy baleset során halálos mértékű sugárzás érte őket.
1946. május 21-én, a Los Alamosban lévő kutatóközpontban folytattak atomkutatási kísérletet. Louis Slotin kollégáival azt kutatta, hogy milyen feltételek mellett lehet láncreakció. Kísérletükhöz két fém félgömböt használtak, melyek közepe radioaktív plutóniummal volt töltve. Amikor a két félgömb közeledett egymáshoz olyan mennyiségű plutónium keletkezett, hogy beindulhatott a láncreakció. Slotin a kísérletben kézzel, egy csavarhúzó segítségével tartotta távol egymástól a félgömböket, de a csavarhúzó hirtelen kiesett Slotin kezéből, a két félgömb összekapcsolódott és így a sugárzás halálos dózisának a többszöröse került a szervezetükbe.
Horace Lawson Hunley
Horace Lawson Hunley tervezte és építette meg az első olyan tengeralattjárót, amely képes volt éles harci helyzetben megsemmisíteni egy hajót. Az Amerikai polgárháborúban sikeresen süllyesztették el vele a USS Housatonic hajót, azonban a kézi erővel hajtott fából készült tengeralattjáró a támadás után egy rutin merülés során tervezőjével és a teljes legénységgel együtt odaveszett.
Ismail Ibn Hammad al-Jawhari
Ismail Ibn Hammad al-Jawhari egy muszlim tudós volt 1010 körül, aki egy kötelekkel összefogott, fából készült szárnyakkal szeretett volna repülni. Allahban és szerkezetében bízva leugrott egy mecset tetejéről, de a gyenge és kezdetleges szerkezetnek köszönhetően nem élte túl a kísérletet.
James Douglas
Ma már bizonytalan, hogy James Douglas, a Guillotin egyik elődjének feltalálója vagy csak skóciai elterjesztője volt az 1500-as évek második felében. A gróf rajongott a “tiszta munkát” végző szerkezetért. James Douglast 1581-ben Skóciában gyilkosságért halálra ítélték és az általa meghonosított „Skót Szűz” által halt meg Edinburgh-ban.
Otto Lilienthal
Otto Lilienthal német repülőgép-mérnök, feltaláló, pilóta. A repülés egyik úttörője a madarak repülését utánzó siklórepülőket tervezett és készített. A sárkányrepülés egyik úttörője. 1896. augusztus 9-én Berlinhez közel felszállt egy, a Birodalmi Találmányi Hivatalnál egyszerű vitorlás apparátus néven bejegyzett kétfedeles siklógéppel. A repülés jól indult, de egy hirtelen széllökés mindennek véget vetett: korrigáló mozdulatához már nem volt elég a magasság, gépe 17 méterről a földbe csapódott. A becsapódáskor eltört a gerince, kínszenvedések közepette egy nap múlva meghalt
Michael Dacre
Michael Dacre egy megfizethető, régiós légitaxi kifejlesztésén dolgozott. 2009-ben Kuala Lumpurtól 300 kilométerre északra fekvő Tekah repülőtérről hajtottak végre kísérleti repülést, de kétszáz méter magasról a földbe csapódott a kisgép.
Thomas Andrews
Az ír Thomas Andrews a híres-hírhedt Titanic egyik tervezője volt. A Harland és Wolff hajógyár rajzoló és tervezőrészlegének ügyvezetője és a cég vezérigazgatója volt Belfastban, Írországban. Andrews volt a White Star Line hajótársaság tulajdonában lévő Olympic és Titanic tervezésének felügyelője és a hajók konstruktőre. A Titanic fedélzetén volt, amikor az 1912. április 14-én jéghegynek ütközött és a hajóval együtt a hullámsírba merült.
Marie Curie
Madame Curie volt az első nő, aki Nobel-díjat kapott, és az első valaha élt ember, aki két Nobel-díjban is részesült. Ám ő is saját – illetve férjével, Pierre Curie-vel közös – felfedezéseibe, a radioaktivitás tanulmányozásába halt bele. A lengyel származású Marie Curie-Sklodowska fedezte fel a rádiumot és a polóniumot (az elem neve Lengyelországra utal). Mindkettő erősen radioaktív kémiai elem.
Curie kísérletezett a radon gázzal is, amely a rádiumból keletkezik (a rádium bomlik le radonná és egy alfa-részecskévé, gyakorlatilag héliummá). A radioaktív sugárzás vezetett 1934. július 4-ei halálához, ekkor 66 éves volt. Halálának oka aplasztikus anaemia volt, ami a csontvelő elégtelenségét jelenti. A betegség a vérsejtek termelődésének csökkenéséhez, illetve sejtpusztuláshoz vezet.
forrás: erdekesvilag.hu