Nagyon sok hír érkezett arról, hogy az amerikai fiatalok tömegesen hagyják el a Facebookot, ezért gondoltam, hogy érdemes megvizsgálni itthon is a tendenciákat. Egy hirtelen ötlettől vezérelve készítettem egy gyors kutatást magyar Facebookozó fiatalok körében és megkérdeztem többek között azt, hogy mennyit, hogyan és miért facebookoznak. Vagy éppen miért nem.
Okostelefon a kedvenc a Facebookozásnál
A kutatásban résztvevő Facebookozó fiatalok 84 százaléka legalább három éve Facebookozik. 90,9 százalékuk legalább egy órát tölt el naponta ebben a közösségi hálózatban, 14,7 százalékuk pedig folyamatosan jelen van.
A fiatalok mobilak, legkedveltebb eszközük a facebookozásra az okostelefon, ezt a laptop követi, majd az asztali számítógép. A tablet még nagyon le van maradva, a hagyományos mobiltelefont pedig alig használják.
Többet vagy kevesebbet Facebookoznak a fiatalok?
Ahogy említettem, fő kérdés bennem a használati szokások változása volt. A válaszadók 30 százaléka használja kevesebbet a Facebookot most, mint néhány hónapja, 70 százalékuk ugyanannyit, vagy többet facebookozik. Elsősorban azok között csökkent a Facebook-használat, akik 2-3 éve regisztráltak.
A régebbi és az újabb tagok inkább ugyanannyit, vagy többet használjál a közösségi hálózatot. Ez az arány mindenképpen elgondolkodtató hosszú távon, főleg ha megnézzük a csökkenés indokait.
Mi a csökkenés oka?
A releváns 364 facebookozó fiatal (az a bizonyos 30 százalék) közül legtöbben azt válaszolták, hogy már unalmas nekik a Facebook (29,9 százalék), második helyen a sok reklám (26,6 százalék), harmadik helyen pedig a személyes adatok féltése szerepel (17,9 százalék). Érdekes módon a szülők jelenléte, mint zavaró ok nem került bele az első ötbe.
Ha a Facebookon eltöltött időt nézzük, az látszik, hogy akit beszippant a rendszer, egyre inkább a része is marad, ugyanis akik régebb óta facebookoznak, azok jellemzően többet használják napi szinten. Míg az egy éve facebookozóknál a 2 óránál kevesebb használat a jellemző, a 3 évnél régebben facebookozók inkább 4 órát töltenek el az online közösségben.
A magyar fiatalok is szeretnek facebookozni, de sokak szemében megkopott ennek a közösségi hálózatnak a fénye.
Ez természetesen nem jelent egyelőre semmi drasztikusat, hiszen ha régóta csinálunk valamit, az egyszerű szokássá válik. Persze a Facebook számára a tendencia akár intő jel is lehet, főleg, ha a használat csökkenésének okait is megnézzük.
Ugyanakkor azok, akiket tartósan maradásra bírt a közösségi hálózat, nagyon sok időt fordítanak rá, sokan folyamatosan be vannak jelentkezve, amit kedvenc facebookozó eszközüknek az okostelefonnak köszönhetnek.
Mit csinálnak a Facebookon a fiatalok? Mi jöhet a Facebook helyett? Ezekre a kérdésekre a következő napokban fogok válaszolni.
A kutatásról
A kutatásban 1292 fiatal vett részt 2013 december 30. és 2014 január 12. között. Közülük – demográfiai összetétel miatt – 1192, 13 és 25 év közötti válaszadót vizsgáltam. Bár nem merném a kutatást reprezentatívnak nevezni, de igyekeztem a résztvevőket olyan arányban keresni, hogy az igazodjon a Facebook összetételéhez ugyanebben a korosztályban.
A megkérdezés Facebookon történt, így az eredmény természetesen csak a facebookozó fiatalok szempontjából értelmezhető. Azokkal a fiatalokkal, akik nem facebookoznak, ez a kutatás nem szolgál információval.
Forrás: Facebooktippek.hu